Autot ovat
minulle lähinnä ihmistensiirtämisvälineitä. Siksi oli
yllättävää, että Autostadt pääsi reissulistalle ja vieläpä
kahden ensimmäisen viikon aikana. Syy: KY-Hansa.
Rakas
saksanlukijoiden kerhomme teki Suomesta eksursion Berliiniin, josta taas
tehtiin päiväreissu Wolfsburgiin. Hyppäsin mukaan tähän Volkswagen-päivään. (Päätin myös yhdistää Autostadtin Harz-vuorten ihasteluun. Hyvin erilaiset paikat mutta maantieteellisesti kätevän lähellä toisiaan.) Aamukuudelta junassa kyseenalaistin vähän järkeäni: Ohjelmassa oli autojen töllistelyä ja shoppailua, jotka eivät oikein kumpikaan ole omaa alaa. Päivästä tuli kuitenkin huikea.
Alkuun
sykettä nosti pieni aikataulukriisi. Hansalaisten tilausbussi oli
tunnin myöhässä. Yritin selvitellä Autostadtissa infotiskillä, millaiset mahdollisuudet meillä oli ehtiä opastetulle tehdaskierrokselle. Bussi kurvasi pihaan noin klo 12:14, kun kierros alkoi 12:20. KY-Hansasta tuli hetkeksi 60
metrin sprinttikerho. Sitten ehdimme hyvillä mielin pällistelemään, miten Golffeja valmistetaan.
Näimme autojen valmistusta hämmästyttävän läheltä. (Kapinallinen olisi ehtinyt läästiä sormenjäljet muutamaan tuulilasiin.) Eikö tässä vaaranneta jotain liikesalaisuuksiakin? Onko vaarallista, kun autonkori killuu pään yläpuolella? Kuvauskielto harmitti. Kierros on suunniteltu niin, että vaikuttaa siltä, että kokonainen auto
valmistuu silmien edessä aivan hetkessä. En ole koskaan nähnyt
vastaavia robotteja. Lähinnä tunsin pyöriväni jossain
Transformers-leffan jatko-osassa.
Tehdaskierroksen jälkeen tutustuimme itse Autostadtiin. Eri hallien ja paviljonkien lisäksi siellä on kaksi aika hienoa, öö, autotallia. Sylinteritorneissa on robottihissi, joka nostaa ja laskee autoja oikeille
hyllyköilleen. Idea on ehkä tuttu Mission Impossible 4:stä?
Yksi
huvittavimmista kohteista oli Lamborghini-paviljonki. Sisällä yleisö katsoo kalterien takaa,
miten keltainen Murciélago auto hilluu sivuttain seinällä. Sitten tulee ääni-, savu- ja laserefektejä. Auto häviää hetkeksi seinän
taakse, tulee takaisin, ja kaiuttimet pärisevät 110
desibelin voimalla. Machoa. Opas hehkuttaa,
miten monta litraa Lambo syö satasella. Toinen opas mainostaa luomu-currywurst-ateriaa Volkswagen-ketsupilla.
Kiehtova
paikka. Maisemat olivat tyylikkäitä ja automuseo oli myös hieno. Ensin katsoin, että museon näyttely on
aika villi, ja autot roikkuvat katosta. Sitten Heka huomautti ystävällisesti, että katto on vain hyvin puhdasta peilipintaa. Kiusallista. No, jotain
Autostadtin mahtipontisuudesta kertoo se, että olin tuossa vaiheessa
iltapäivää ihan valmis hyväksymään, että totta kai osa museon
autoista on kattoon kiinnitetty. Why not?
PS. Koska Wolfsburg on aina pelkkää Autostadtia, tuli aika yllärinä, että siellä on myös Alvar Aalto -kulttuuritalo. Tämä voi olla hauska kurkata, ja se on ihan keskustassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti