Idea on tuttu Suomessakin kimppakyytisivustoilta, eikä idea ole sen ihmeellisempi: autolla matkustava ilmoittaa netissä matkareittinsä, ja halukkaat pääsevät kyytiin ottamalla yhteyttä puhelimitse ja osallistumalla bensakuluihin.
Saksassa liikennettä riittää ja Mitfahrenilla pääsee vaikka minne ja yllättävän halvalla. Aiemmin kehuin Deutsche Bahnia. Mitfahrenilla reissun hinnaksi tulee yleensä karkeasti arvioiden noin neljäsosa junalipun hinnasta. Pääsin mm. Nürnbergiin 15 eurolla ja Mainziin 5 eurolla. Vaikka minulla on 50 prosentin alekortti junalippuihin, tuli Mitfahren siitäkin puolet halvemmaksi.
Tällä hetkellä minulla on vain positiivisia kokemuksia Mitfahrenista. Onhan se toki vähän kuumottavaa, kun istuu ventovieraan kyydissä ja autobahnilla ajetaan sataakuuttakymppiä. Hyvät puolet painavat kuitenkin minulle vaa'assa enemmän - päätä sinä, oletko samaa mieltä vai et.
Saksassa liikennettä riittää ja Mitfahrenilla pääsee vaikka minne ja yllättävän halvalla. Aiemmin kehuin Deutsche Bahnia. Mitfahrenilla reissun hinnaksi tulee yleensä karkeasti arvioiden noin neljäsosa junalipun hinnasta. Pääsin mm. Nürnbergiin 15 eurolla ja Mainziin 5 eurolla. Vaikka minulla on 50 prosentin alekortti junalippuihin, tuli Mitfahren siitäkin puolet halvemmaksi.
Tällä hetkellä minulla on vain positiivisia kokemuksia Mitfahrenista. Onhan se toki vähän kuumottavaa, kun istuu ventovieraan kyydissä ja autobahnilla ajetaan sataakuuttakymppiä. Hyvät puolet painavat kuitenkin minulle vaa'assa enemmän - päätä sinä, oletko samaa mieltä vai et.
Kurjat puolet
- Onhan tässä riskinsä. Koskaan ei voi tietää, kuinka turvallinen kuljettaja tai muuten vain järkevä henkilö ratin takana istuu. Olen kuullut inhottavia tarinoita vaarallisista kuskeista ja täyteen ahdetuista autoista.
- "Joutuu" rupattelemaan ventovieraan kanssa. Tosin jotkut istuvat mielellään pääosin hiljaa parinkin tunnin matkan.
- Läppärillä työskentely ei ehkä ole ihan niin kätevää.
- Ei ehkä kehtaa syödä samalla tavalla kuin junassa.
- Jos jää pois puolivälissä, ymmärrettävästi kuskit eivät aina halua ajaa keskustaan, vaan pysähtyvät mieluummin autobahnin lähellä olevalle pysäkille.
Hyvät puolet
- Todellinen win win win: halpaa matkustajalle, helpottaa kuskin kuluja, parempi luonnolle. Sivusto suosittelee 5-7 euron korvausta 100 kilometristä. Kaveri pääsi 40 eurolla Prahaan. Usein jos matkustaa kauas ja yksin, Mitfahren on kirkkaasti halvin.
- Voi oppia kaikenlaista hauskaa juttukavereilta
- Autossa matkustaminen on leppoisaa. Ei tarvitse etsiä tai luovuttaa istumapaikkaa.
- Voi olla nopeampi kuin juna. Lähtö- ja saapumispaikat ovat myös hyvin usein rautatieasemia, mikä on kätevää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti